Nyheter

Grupper 2020

Hej! Vi har nu fått tider hos Räddningstjänsten och startar grupperna nästa vecka.

Vi kommer att börja med följande tider: 

Måndagar 17:00-20:00 Vuxna (från 15 år)
Tisdagar 18:15-19:45 Ungdomar 11-15år
Onsdagar 17:30-20:00 Medlemsklättring ungdom/vuxna drop-in
Torsdagar 18:15-19:45 Ungdomar 11-15 år
Söndagar 10:00-10:45 Barn 7-10 år
Söndagar 11:00-11:45 Barn 7-10 år

Vi behöver också hjälp med funktionärer som kan öppna och stänga och föräldrar som kan hjälpa till att säkra. För föräldrar som är med och säkrar minst tre gånger bjuder vi på topprepskursen/grönt kort. Anmäl intresse på samma sida.

Anmälan: https://hukk.se/aktiviteter/ 

Statusrapport och ny styrelse

Vårens aktiviteter
Vi har fått information från kommunen att motionshallen troligen kommer att vara stängd resten av terminen och vi således tyvärr inte kommer att kunna klättra inomhus så vi ändrar vårens planering. Vuxengruppen och ev ungdomsgruppen klättrar utomhus när vädret tillåter och barngruppen erbjuds en resa till Sundsvalls klätterklubb den 19/4 och avslutar terminen utomhus den 24/5 (preliminära datum). Om man inte kan eller vill följa med på dessa aktiviteter kan man få halva terminsavgiften, 200kr, återbetald eller välja att donera den till klubben.

Vi kommer också att försöka bjuda in medlemmar till klättring utomhus där vi sätter upp topprep, men ni får själva para ihop er med en kamrat som kan säkra. Ni kan gärna ta med er vänner också som vill prova på. Här styr dock vädret så dagarna kan variera. Information läggs ut på vår facebook.

Årsmötet
Vid årsmötet valdes följande personer till styrelsen:
Ny ordförande – Andreas Damberg
Nya ledamöter – Eskil Ceder och Nathanael Dahlström
Suppleanter – Erik Lindstedt och Anna Vildesten
Valberedning – Niklas Olsson och Fredrik Lärka
Erik Sjöström och Erik Larsson valdes till ledmöter förra året och sitter kvar ett år till

Årsmötet hade inga propositioner eller motioner. Då det var få medlemmar på mötet beslutade vi att lägga omröstningen av ny logga på internet så alla kan vara med och rösta. Protokoll läggs upp när det justerats.

Efter konstituerande möte valdes styrelsens sammansättning till:
Kassör – Erik Sjöström
Sekreterare – Eskil Ceder
Accessansvarig: Karin Trolin
Utbildningsansvarig: Andreas Damberg
Väggansvarig: Fredrik Lindgren

Lokal
Vi fortsätter att arbeta på projektet att bygga en egen hall där vi haft som mål att påbörja bygget under 2020. Eftersom vi ännu inte vet hur corona kommer att påverka samhället kan hända att det skjuts på framtiden.

Utbildning
Då utomhussäsongen startar tidigt i år kan vi redan nu ta emot intresseanmälningar för er som vill gå kurs i utomhusklättring. Hukks egna klippklätterinstruktör Karin Trolin kommer att erbjuda kurser under våren och sommaren.

Klippa grund – lär dig sätta topprep, bygga ankare från träd och bult och fira så du kan klättra och säkra med topprep utomhus på egen hand. Det är en fördel om man redan har grönt kort och erfarenhet från topprepssäkring men det är inget krav. Man kan ta grönt kort under kursen.

Sportklätterkurs – ledklättring utomhus – ta med dig repet nedifrån och haka fast karbiner i fasta bultar på vägen upp. Säkra och klättra, bygga ankare på bult och fira utomhus. Det är en fördel om man redan har rött kort och erfarenhet från ledklättring, men det är inget krav. Man kan ta rött kort under kursen.

Intresseanmälan via Aktiviteter på hemsidan

Ny plats för Årsmötet 2020

Hej!

Eftersom Hudiksvalls kommun stängt gymnastiksalen på Räddningstjänsten på grund av coronaviruset så måste vi flytta platsen där årsmötet kommer hållas.

Den nya lokalen för mötet är i samlingslokalen på Fiskebyvägen 4D i Hudiksvall, klockan 18.00 den 24/3-20.

Välkomna!

OBS! viktig info! Coronaviruset & verksamheten

Hej Hukkers!

Som ni många vet så är Coronaviruset i framfart. Det tros ha börjat i Wuhan, Kina och det har nu spridits sig över hela världen, det har till och med spridit sig till Sverige och Hälsingland. 

Den information man hittar via Folkhälsomyndighetens hemsida är att viruset smittar i första hand genom kontakt med droppar och sekret från luftvägarna.

Vi i styrelsen för Hudiksvalls Klätterklubb har beslutat att fortsätta våran verksamhet för tillfället men med mycket striktare hygienkrav. Om antal fall ökar kraftigt i Sverige kommer vi stänga ner verksamheten för att minska smittrisken.

Om du har någon av följande symptom även om de är minimala så ber vi er att stanna hemma:

  • Snuva
  • Förkylning
  • Hosta
  • Halsont
  • Feber
  • Muskel- och ledvärk
  • Huvudvärk

Vi vill att det första ni gör innan ni beträder lokalen och hämtar skor och sele är att ni går och tvättar händerna noggrant, minst 30 sekunder. Se till att ni tvättar på handrygg, handflata, mellan fingrarna och på fingerspetsarna. Vi rekommenderar att samma tvättning upprepas om ni äter något under eller efter klättringen.

Eftersom alla håller i klättergreppen så är handhygien viktigt för att minska risken för spridning. Vi kommer sätta upp information på de ställen vi anser nödvändigt för att påminna er om hygienen. Tvätta händerna igen innan ni går hem. 

Blir det någon ändring gällande verksamheten så kommer vi informera det på hemsidan och facebook.

Vill ni läsa mer om Viruset: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/

Ta hand om varandra och var noggrann med hygienen.

Mvh Ordförande, Fredrik Lindgren, Hudiksvalls Klätterklubb

Årsmöte 2020

Hej Hukkers!
Årsmötet är på intågande och vi i styrelsen har bestämt tid, Plats & datum.
Planen är att vi har mötet på Räddningstjänsten före Våran bokade tid i gymnastiksalen så att vi efter mötet kan klättra tillsammans.
Vi kommer prata med Hudiksvalls Kommun och fråga om vi kan få nyttja någon av deras konferens-rum så mer exakt plats återkommer vi med närmare mötet.
Vi hoppas på ett möte med många medlemmar.

Årsmötet kommer ske på följande tid, plats & datum:
Tid: 17.00
Plats: Räddningstjänsten
Datum: 24/3-20

Klättra lungt!
Med vänliga hälsningar
Ordförande Fredrik Lindgren med styrelse.

Klätterresa till Uppsala

Hej svejs hukkers!

På lördag 8/2-20 har ni möjlighet att följa med andra medlemmar ner till klättercentret i Uppsala.

Vi åker 07.45 ifrån Räddningstjänsten och är hemma ca 18.30. Vi kommer åka i egna bilar ned så antalet platser styrs av antalet bilar.

Övrig info: Klättercentret i Uppsala är ett kontantfritt klättergym, så enbart kortköp gäller. Lunch finns att köpa men utbudet är inte jättestort. Mickro finns om man vill ta med sig egen mat och värma. Skor finns det att hyra för de som inte har egna.

Är man intresserad att följa med eller har man nå övriga frågor så kan man antigen skicka ett mail eller sms till mig eller så kan man anmäla sig via evenemanget som finns på våran Facebook-sida. Skriv om ni har bil och kan tänkas köra.

Mvh Fredrik, Hudiksvalls klätterklubb

070-3603364 ordforande@hukk.se

Nytt år nya möjligheter

Hej Hukkers!

God fortsättning på det nya året!
Efter en välbehövlig vila så är det åter dags att ta på sig klätterutrustningen och börja klättra bort julmaten.
Ni som följer oss på Facebook kanske har sett att vi underhållit våran vägg. Det vi har gjort är att vi installerat bultar så vi kan klättra led & byggt lite nya leder.
Andreas jobbar på att bli Inomhusinstruktör så han får utbilda er i rött kort också, bra va?

Vt2020 är bara runt hörnet och har ni inte anmält er så tycker jag ni ska göra de! Anmälan gör du här på hemsidan under fliken aktiviteter.
Vi har gjort en liten ändring inför kommande termin och flyttat barngrupperna till söndagar istället, anledningen till att vi flytta dom grupperna var för att era barn skulle få mer tid att klättra och att vi ledare har mer tid både före och efter för att plocka fram och plocka ihop.
Hoppas att det funkar ändå för jag vill att alla kommer tillbaka!
Vi letar även fler ledare/tränare till Barngrupperna, vill du hjälpa mig på söndagar så kommer du fram och pratar med mig.

Tiderna för VT2020 är följande:
Tisdagar: Vuxengrupp, 18.00 – 20.00
Onsdagar: Medlemsklättring/drop in, 18.00 -20.00 (Inga säkrare på plats, man sköter sig själv)
Torsdagar: Ungdomsgrupp, 18.15 – 19.45
Söndagar: Barngrupp 1, 10.00 – 11.15
Barngrupp 2, 11.30 – 12.45

Lördag 8 Februari tänkte vi göra en resa till Uppsala Klättercenter.
Vi åker egna bilar ned och är där en hel dag.
Vill du följa med så säg till! Jag kommer se till att det finns en lista och Information på Räddningstjänsten där man kan fylla i om man vill följa med och om man kan tänkas köra en bil.

Som vanligt så har ni några funderingar eller önskemål gällande klubben så tveka inte att prata med någon av oss ledare eller så skickar du ett mail till: ordforande@hukk.se

Vi syns uppe på väggen!
Mvh Ordförande Fredrik med styrelse

Höstlovet 2019 & Autobelays

Hej Hukkers!

För er som missa klättringen v.43 så kommer det under höstlovet v.44 inte vara någon klättring för barngruppen eller ungdomsgruppen, vi kommer istället att reparera de skador vi har på väggen och försöka bygga om lederna så det är nytt och fräscht tills ni kommer tillbaks.

Vi kommer ha öppet som vanligt mellan 10.00 – 13.00 på söndag med medlemsklättring som kostar 40kr/tillfälle.

En annan rolig nyhet är att vi funderar på att investera i 2 stycken Autobelays. En dyr investering som vi tror kommer uppskattas då det kommer lösa problemet med antalet säkrare som behövs vid varje pass.
Vet du inte vad en Autobelay är för något så kan du googla på “trueblue” eller “perfect descent”.

Har ni något annat ni funderar på så är ni välkommen att höra av er!
Ordforande@hukk.se
070-3603364
Skicka gärna sms då jag jobbar i bullriga miljöer så hör jag av mig så fort jag kan.

Med Vänliga hälsningar
Fredrik Lindgren, Ordförande Hudiksvalls Klätterklubb

Ny Styrelse & vad händer i framtiden?

Hej!
I Lördags förmiddag hade föreningen sin allra första extrastämma som vi sedan följde upp med klättring på våran egna klättervägg på Räddningstjänsten.
På stämman beslutade vi hur föreningens styrelse skulle se ut resterande del av verksamhetsåret,resultatet blev följande:
Ordförande: Fredrik Lindgren
Kassör: Andreas Damberg
Sekreterare: Erik Sjöström
Ledamöter: Erik Lindstedt & Erik Larsson

Framtiden är något vi i styrelsen har funderat mycket på och många idéer är i rullning och förhoppningsvis kan vi genomföra dem innan nyår.
Ett av de projekt vi jobbar med är våran klättervägg på Räddningstjänsten.
Några av de planer vi har är att bygga ett överhäng på ena delen av väggen, montera dit två stycken repblock för att underlätta bemanningen vid grupper, bygga in bultar för led-klättring & investera i nya grepp för att kunna bygga fler leder.

Några av de långsiktiga mål vi har är att hitta en ny lokal där vi är själva och vi kan bestämma själv när vi har grupper, evenemang med mera.
Ett annat projekt vi funderar på att göra är en tävling under sommartid där man klättrar utan säkring ovanför vatten, även kallat för “Deep water soloing” eller DWS. Ett projekt som kräver mycket planering och många huvuden och händer för att kunna genomföras.

Är du intresserad av att hjälpa oss i styrelsen att föra föreningen framåt så mottager vi eran hjälp med öppna famnar. Har du övriga idéer som du tycker föreningen ska genomföra, prata antigen med någon ledare eller så skickar du ett mail eller sms till någon av oss i styrelsen.
Uppgifter hittar du på www.hukk.se/kontakt

Med vänliga hälsningar
Hudiksvalls Klätterklubbs Styrelse




Extra årsmöte 28/9-19

Hej!

Här kommer en påminnelse om det extra åramötet vi kommer ha den 28/9-19. Platsen är Räddningstjänstens gymnastiksal och mötet börjar 10.00. Efter mötet så kommer vi klättra och diskutera framtida projekt och visioner.

Dagordningen för mötet är:

1 . Öppnande av mötet 2. Val av mötesordförande
3. Val av mötets sekreterare
4. Val av justeringsmän tillika rösträknare
5. Dagordning
5.1 Tillägg eller ändringar
5.2 Godkännande av dagordning
6. Mötesfrågor enligt dagordning
6.1 Fastställande av röstlängd
6.2 Godkännande av utlysning av mötet
6.3 Val av ny ordförande för resterande del av verksamhetsåret
6.4 val av en ledamot för resterande del av verksamhetsåret
6.5 Val av en ledamot för resterande del av verksamhetsåret + ett år
6.6 val av suppleant för resterande del av verksamhetsåret
7. Övriga frågor
8. Mötet avslutat

Med vänlig hälsning
Fredrik via styrelsen i Hudiksvalls Klätterklubb